Logo
Lomavaraamo Varaa tästä kaikki tarvittava Pohjois-Lapin lomallesi.
Varaa
848x251_front1-TL

Kulmakurun reitti

Saariselän legendaarisin reitti

Kulmakurun reitti kuuluu Saariselän legendaarisimpiin maastopyöräilyreitteihin. Yksi versio reitistä oli merkattu Dominick Arduinin alkuperäiseen Saariselän reittikarttaan. Seuraavaksi esittelemme uudemman vaihtoehdon.

Reitti sisältää kaksi eri vaihtoehtoa, jotka eroavat toisistaan Harriojan laavulla. Huomaa, että reittiä ei ole merkitty maastoon, ja tulet tarvitsemaan maastokartan ja kompassin tai GPS:n, jotta pystyt seuraamaan reittiä.

Kohti erämaata

Reitti lähtee Neste huoltoaseman pihalta. Alita nelostie alikulun kautta ja lähde seuraamaan punaisilla puutolpilla merkittyä reittiä oikealle heti alikulun jälkeen. Tämä pieni mutkitteleva polku lähtee viemään sinua kohti Hammastunturin erämaata.

Ajettuasi jonkin aikaa tulet moottorikelkkareitille. Käänny oikealle moottorikelkkareitille ja heti pian, noin sadan metrin ajon jälkeen, vasemmalle ylämäkeen leveälle mönkijäuralle, jota ei ole merkitty millään merkeillä. Tämä ura vie sinut Kuusipään kumpuilevaan ja vehreään rinteeseen.
Kuusipään rinne on paikoin jyrkkä ja pehmeä alusta laittaa pyöräilijöiden voimat koetukselle.

Ylämäki – alamäki. Pian tulet suurelle sähkölinjalle ja edessäsi jatkuu soratie, joka lähtee viemään sinua ylämäkeen. Polje mäki ylös, ja tulet leveämmälle hiekkatielle. Käänny vasemmalle, eteesi aukeaa hienot maisemat ja vauhti kiihtyy alamäessä mukavasti.

Tolosjoki ylitetään kahlaamalla

Valitse hiekkatiellä toinen risteys vasemmalle. Nyt tie vie sinut jyrkästi Tolosjoen rantaan. Hieman aiemmin tieltä lähtee rantaa kohti kapea polku, jota pitkin pääsee Tolosjoen kodalle. Kodalle voi halutessaan pitää taukoa ja kuunnella samalla veden solinaa Tolosjoessa.

Seuraavaksi kannattaa etsiä kohta, josta punaiset latumerkkikepit ylittävät Tolosjoen. Näillä kohdin joessa on matalaa, joten kahlaamalla pääse hyvin yli. Onpa joku rohkea tullut joen yli ajamallakin..

Ylös, ylös, ylös – kohti tunturia

Joen ylityksen jälkeen alkaa pitkä ja hivuttava nousu kohti Kulmakurua. Polku ylös Harripää-tunturiin mutkittelee tunturin rinteessä ja seurailee välillä latureitin merkkitolppia. Välillä polku käy kaukanakin reittitolpista, mutta älä huoli, polku johtaa ylös tunturiin.

Ylös, ylös, ylös. Pidä tauko ja huomaat kuinka nopeasti olet noussut joen rannasta. Maisemat paranevat koko ajan ja ylhäällä Kulmakurussa onkin hyvä pysähtyä ihailemaan avaria tunturimaisemia. Idässä ja koillisessa häämöttää Saariselän tunturin ja alueen korkein huippu Sokosti, kun taas luoteessa siintää Hammastunturin erämaa.

Vauhdikkaasti kohti Harri-Ojaa

Tauon jälkeen lähde seuraamaan polkua kohti etelää. Edessäsi on useiden kilometrien polveileva ja mutkitteleva lasku Harri-ojalle. Tämä on ehdottomasti reitin hauskin osuus! Harri-ojalla on jälleen kota, jossa on halutessaan mukava pitää taukoa.

Harri-ojalta sinulla on valittavissa kaksi reittivaihtoehtoa. Lyhyempireitti suuntaa suoraan kohti Laanilaa, ja matkalla pitää ylittää Tolosjoki toistamiseen. Pidempi reitti suuntaa kohti etelää ja Kutturan tietä.

Reittivaihtoehto a – kohti Kutturan tietä:

Valitse heti Harri-ojan jälkeen etelää kohti lähtevä leveämpi hiekkatie. Tämä hiekkatie vie sinut läpi avarien ja kauniiden mäntymetsien Kutturan tielle asti. Matkalla on joitain risteyksiä, mutta valitessasi etelää kohti vieviä teitä tai polkuja päädyt ennen pitkää Kutturan tielle.

Saavuttuasi Kutturan tielle lähde seuraamaan tietä kohti itää ja Saariselkää ja ylitä Tolosjoki siltaa pitkin. Pian joen jälkeen vasemmalle puolellesi tulee parkkipaikka, josta lähtee merkitty kultareitti kohti Laanilaa. Lähde seuraamaan kultareittiä.

Matkan varrella pääset tutustumaan Laanilan kultahistoriallisiin kohteisiin.

Ohitettuasi Kuivakurun kultavaltaus, etsi kohti pohjoista lähtevä polku, joka erkanee hiekkatieltä. Polun risteyksessä on Dominickin aikaisia matalia puumerkkejä, joissa on pyöräilijän kuva. Polku lähtee seuraamaan Iso-Hangasselän länsireunaa kohti pohjoista. Jonkin ajan kuluttua saavut jälleen kelkkareitille.

Kotia kohti

Lähde seuraamaan kelkkareittiä kohti pohjoista. Pian reitti laskeutuu Laaniojan kuruun, jossa kosteimmat paikat pääsee ohittamaan siltoja ja pitkospuita pitkin. Seuraa kelkkareittiä kunnes tulet samaan kelkkareitin ja latu-uran risteykseen, josta alun perin lähdit liikkeelle. Kurvaa oikealla latu-uralle ja aja viimeinen single-track pätkä takaisin Nesteen huoltoasemalle.

Reittivaihtoehto b – takaisin Tolosjoelle:

Jatka Harri-ojan laavulta kohti kaakkoa seuraten latu-uran punaisia puutolppia. Tällä välillä saatat myös törmätä Dominickin aikaisiin puisiin lyhyisiin maastopyöräreitin tolppiin. Tämä polku lähtee seuraamaan Saunaojan vartta, ja saavut pian takaisin Tolosjoen rantaa. Etsi matala kohta ja ylitä joki.

Joen ylitettyäsi etsi jälleen punaiset latutolpat. Polku lähtee kiikkumaan pientä kurua pitkin ylös rantatörmää. Saatat välillä joutua jalkautumaan. Seuraa polkua kunnes saavut kelkkareitille, jota pitkin loppumatka reitistä on sama kuin vaihtoehto a:ssa.